Salam Pekenalan...

Blog ini dibuat sekadar mengisi masa lapang selain ingin berkongsi resepi-resepi masakan. Dialu-alukan sebarang komen bagi memperbaiki cara masakan saya...atau sebarang cadangan untuk membuatkan masakan ini menjadi lebih sedap....

Sunday, March 18, 2012

POPIAH GORENG

Petang-petang ni memang sedap kalau makan popiah goreng yg panas2. Nak pulak time hujan-hujan ni...Nak bagi puas hati buat popiah goreng sendiri sebab inti didalamnya sangat meriah. Jom kita cuba resepi cara saya ni...



Bahan2:
Kulit popiah
Minyak masak untuk menggoreng
3 sudu tepung gandum dibancuh dengan 3 sudu air ( sebagai gam)

Bahan2 Inti:
1 biji timun - disagat @ dipotong halus
1 biji lobak merah - disagat @ dipotong halus
2 genggam taugeh - dicelur
10 helai daun kuchai dipotong pendek & dicelur
3 keping tauhu - digoreng & dipotong kecil2
10 ekor udang- dicelur & dipotong halus
garam

Cara2 membuatnya:
1.Asingkan kulit popiah sekeping demi sekeping- jangan sampai koyak
2. Campurkan kesemua bahan2 inti kedalam satu bekas dan gaul.
3. Ambil sekeping kulit popiah dan letakkan inti yang telah digaul tadi. Letak inti dari bahagian bawah tutup menggunakan bucu bawah, kemudian tutup bahagian kiri dan kanan. Gulung ke atas dan gamkan hujungnya menggunakan tepung yang telah dibancuh tadi.
4. Ulangi langkah ini untuk popiah2 yang seterusnya.
5. Panaskan minyak dan goreng dengan menggunakan api yang perlahan. Apabila telah garing kekuningan angkat dan toskan minyaknya. Siap untuk dihidangkan.

Kalau tak ada kuah lada boleh makan dengan sos cili aje. Saya suka makan dengan sos cili saje..kuantiti bahan2 di atas boleh menghasilkan 24-25 keping popiah. Selamat mencuba dan selamat minum petang.

No comments:

Post a Comment